Zulaikha Cuba Berpuasa



Minggu lepas punya cerita.
Tak sangka Zulaikha cuba nak berpuasa. Dia tengok mak ayah dia tak makan, then dia pun tak nak mintak makanan. Bila kita suruh makan, dia kata tak nak makan. Ingatkan kot dia tak lapar lagilah, rupanya dia ikut kami yang sedang berpuasa. Memang langsung dia tak kisah ke makanan. Sampailah aku tengok dia melepek. Yalah member tak sahur, macam mana tak lembik? Aku tanya dia semula, nak makan ke tak? Terus dia angguk laju-laju. Hahaha... baru dia tau laparnya perut bila tak bersahur.

Kita orang singgahlah ke petronas, nak belikan dia roti untuk alas perut sementara nak tunggu balik nanti baru makan nasi. Lauk untuk dia memang kami dah standby awal-awallah tapi tak adalah sampai bawa ke dalam kereta. Dia punyalah happy ayah dia bawak masuk kedai. Yang sedap tu dia main tunjuk je sebab perut dah lapar sangat punya pasal. Bila dah minum air milo kotak dan roti, barulah nampak dia segar bugar macam pagi-pagi.

Aku ingat lagi kisah hari ke berapa kita berpuasa. Masa tu ayah dia kerja petang. So, aku pun bawa balik bubur lambuk yang memang dapat FREE kat masjid office aku. Nak dijadikan cerita, Zulaikha memang suka makan bubur lambuk. So, bila balik sekolah, tergedik-gedik dia mintak bubur lambuk tu kat aku. Aku cakaplah, tunggulah berbuka, boleh makan sama-sama dengan mama. Eh! Tak jalan pujukan aku tu. Aku siap cakap lagi, orang puasa mana boleh makan.

Haaaaa... korang tau apa yang Zulaikha jawab?
"Eh, tadikan kita dah berak, Jadi bolehlah kita makan bubur nasik, kan mama?"

Aku yang dengar masa tu duk bantailah tergelak kat dia. Memang tak boleh tapis dah gelak aku masa tu sebab kelakar sangat bila tengok cara dia bercakap tu dengan penuh rasa confidentnya sekali. So, aku pun balas mengusik...
"Oooo... kalau berak batal puasa ya? Mama baru tau, kalau berak batal puasa... hahaha!"

Aduhai Zulaikha, sangat lucu bila ingat balik keletah dia hari tu. Di sebabkan keinginan yang menggunung pada bubur lambuk tu, sanggup cakap kalau berak batal puasa. Huhuhu... Mesti dia ingat puas ni pun lebih kurang macam ambil wuduk. So, aku pun betulkan semula pemahaman dia supaya tak salah faham.

Sekian

6 comments

July 14, 2014 at 1:53 PM

hahhaaa zulaikha nie >,<
berak mne boleh batal puasa..

July 14, 2014 at 2:31 PM

dia paham macam ambil wuduk. kalau dah berak batallah... haha

July 14, 2014 at 9:43 PM

hihihi comel la zulaikha ni

July 14, 2014 at 9:56 PM

jenuh melayan keletah dia... haha

July 14, 2014 at 10:07 PM

aduii... tersengih sesorang jappp... alangkah seronoknya ada anak ni kan kak, comel gelagat budak budak. hehehe

July 15, 2014 at 9:45 AM

itula... gelagat dia buat kita tk kering gusi.. hehe

Post a Comment

Disable right click

Kira Visitor

Lazada Malaysia