Detik Cemas Kemalangan Langgar Lari Dihadapan Mata Aku

Ya Allah, aku betul-betul bersyukur hari ni sebab terasa diri aku sangat-sangat dipelihara dan dilindungi Allah s.w.t. Aku akui hari ni jalan raya agak kelam kabut dan nampak sibuk. Tak taulah kenapa tiba-tiba jem teruk dari arah bandar baru salak tinggi ke KLIA. Mulut aku terkumat-kami baca zikir "la ilaha illallah anta subhanaka inni kuntu minaz-zalimin" bila dah mula rasa trafik tak terkawal. Why people so clumsy today? Bukannya bangunnan office tu lari ke mana-mana pun. Kalau takut terlewat pun just redha je. Kalau bawa laju, sendiri yang parah bila berlaku kemalangan.

So, ia berlaku di hadapan mata aku hari ni. Aku perasan sebuah kereta satria ni pandu speed laju sangat di belakang aku. Aku risau dia tak sempat break dan aku pun terus masuk ke line kiri. Slow and steady. Then tiba-tiba satria tu pancung dan masuk di hadapan aku. Yang mana aku rasa dia tak bawa laju pun cuma nampak macam dia suka sangat follow rapat-rapat dengan kereta depan. Sebab tu aku cuak dan bagi laluan kat dia. Hati dah terdetik dah. Ini ada jugak yang dia berdentum dengan kereta depan kalau bawak kereta rapat-rapat macam tu.

Aku kekalkan jarak jauh dari kereta satria depan aku tu sebab aku fikir malang tak berbau wei. Apa-apa boleh jadi. Sampailah satu simpang di hadapan balai bomba. Kat situ memang kena slowkan kenderaan sebab kat situ selalu berlaku kemalangan. Kereta yang datang dari line kana n suka pancung masuk ke line kiri secara mengejut. So, nak jadikan cerita, tiba-tiba trafik slow dalam 20km ke 30km mcm tu. Aku yang di belakang kereta satria ni dah nampak dah kereta oren depan satria tu berhenti tapi yang buat aku tergamam tu bila aku tengok satria tu teruskan jugak pecutan tanpa sempat kawal break dan terus hentam kereta oren dihadapan dia tu. Impaknya sampai 3 buah kereta sekali gus kena dengan satu hentaman dari kereta satria tu.

Aku yang di belakang kereta satria tu dah terpaku. Satria tu, remuk gila. Bumper tercabut. Kereta oren depan dia pun sama jugak. Ingatkan owner satria tu nak keluar settle, sekali aku tengok satria tu pi reverse dan terus pecut laju ke line kanan dan buat u-turn macam orang gila babi cabut lari tinggalkan kereta oren yang dilanggar tu dengan keadaan bumper depan tu rebeh. Serious, memang kurang ajar. Consider langgar lari. Aku tak tau nak berhenti ke apa sebab kereta aku alhamdulillah tak kena.

Sekali owner kereta oren (dia lelaki) tu keluar dan halang kereta aku dengan marah sambil tunjuk kereta satria yang dah pergi jauh tu. Aku tak dapat buat apa-apa sebab aku pun tak cam langsung no kereta dia dan aku pun terus blah. Jantung tak payah cakaplah, berdebar ya amat takut kena jadi saksi. Kalau aku jadi saksi pun tak dapat bantu apa-apa. So, dia settle sendiri dengan kereta viva yg dilanggar tadi. Dalam kes ni aku kesian dengan owner kereta oren. Kereta dia dah teruk kena hentam kat belakang tapi dia kena jugak ganti rugi viva yg dia langgar dek sebab impak yg kuat dari hentaman kereta satria tadi. So, claim insuranlah jawabnya.

Ya Allah, syukur sangat bukan aku ditempat itu. Kalaulah satria yg tak bertanggungjawab tu follow belakang kereta aku, mesti kereta aku yang kena langgar lari. Sungguh, ALLAH telah pelihara aku sepanjang perjalanan ke tempat kerja hari ni walaupun aku tau jalan agak sibuk. Lesson learn dari kejadian ni, janganlah drive kereta follow rapat sangat dengan kereta depan. Inilah padahnya yang dapat.

Dan sebelum perjalanan ke tempat kerja aku amalkan doa naik kenderaan.

Kemudian aku baca ayatul kursi sebelum mulakan perjalanan. 


Lepas tu sepanjang perjalanan hingga berlakunya kemalangan tadi, aku amalkan zikir ni.

InsyaAllah, kita akan sentiasa dilindungi dan dipelihara Allah s.w.t sepanjang perjalanan walaupun ianya hampir berlaku pada kita atau sipi-sipi je nak berlaku pada kita. Percayalah semua ni ketentuan Allah. Dia yang tentukan sesuatu kejadian itu.


#1 Thank You Nuffnangers Who Recently Viewed My Blog =)


Terima kasih banyak-banyak pada nuffnangers yang menjengah blog KM.
Amat terharu dan sangat hargai kedatangan korang ke blog ni sambil klik2 apa yang patut huhu.
Siapa yang rajin menjenguk blog ni?
Hehe... inilah dia senarainya. Jom ramai-ramai kita ziarah mereka yang sporting ni.


THANK YOU SO MUCH!

Nukilan Terakhir Datuk Sharifah Aini Buat Aliff



Pemergian Allahyarham Datuk Sharifah Aini sangat dirasai semua pihak.

Malah sebelum menghembuskan nafasnya yang terakhir, Allahyarham seakan tahu 'masanya' sudah tiba.

Terdapat beberapa status di Facebook yang dikongsi Allahyarham biduanita negara itu yang menyentuh hati sesiapa sahaja yang membacanya.

Termasuklah nukilan terakhir yang ditulis untuk anak tunggalnya Aliff:

Hari ni saya ingin berkongsi cerita antara IBU & ANAK.

In Shaa ALLAH…..Dengan izin ALLAH Jika tiada aral melintang tidak lama lagi Aliff akan pulang bercuti selama 3 bulan…Bunyi nya lama tapi reality nya sekejap sangat setelah setahun tidak bertemu…kini masa dah hampir tiba untuk dia pulang..saya dah pun kemas kan bilik Aliff.

Saya tidak sabar duduk berbual, berbuka puasa bersama, solat jumaah besama…mendapat undangan berbuka puasa besama…kadang-kadang Aliff jadi Imam dirumah sahabat-sahabat saya…Setiap kali dia jadi Imam….Aliff sangat gemar membaca surah2 yang panjang…air mata saya dibelakang tidak berhenti menangis bangga….bacaan nya sedap sekali & nyaman didengar.

Kadang-kadang kami banyak berbual tentang Hukum – Kehidupan & Kematian tanpa rasa takut dan perbualan Ilmu yang sangat terbuka ..saya lebih banyak bertanya Aliff membawa saya dan kawan2 saya kefahaman yang lebih maxsima …..Banyak kali bila Aliff mengeluar kan Hadith, sebagai Ibu saya terpegun….Lidah nya dah jadi lidah Arab….11 tahun belajar di Madinah….Ma Shaa ALLAH. Ada juga perkara yang saya tanya, jika dia kurang pasti jawapan nya, dia tidak malu berterus terang mengaku apa yang dia kurang pasti dan baru merujuk kepada kitab2 beliau dan menyuruh saya membaca dan fahami…….routine kami di bulan Ramdhan ..selepas berbuka, Kami berterawih…Baca AlQuraan & tidur sekejap...jam 3.30 pagi kami bangun solat Tahajud….saya mendengar Aliff membaca AlQuraan sampai subuh……. Mi turun bersahur dan makan bersama-sama… Makanan Aliff sangat simple..In Shaa ALAH….Kami semua di rumah nak habis kan Khatam Quraan sebelum lagi berakhir nya bulan Ramadhan….Selalu nya malam ketiga Kiamulaii kami dah selesai Khatam AlQuraan.

3 bulan ini bulan yang sangat penting buat saya dan kami satu kelauarga….Nikmat saya sebagai IBU Memasti kan makanan nya terurus…Tukang masak saya sangat rapat dengan Aliff…

Dalam pada perbualan yang ringkas ….saya tidak lupa memesan kepada Aliff… jika ALLAH izin kan Mami ingin mati diPangkuan Aliff…Jika Aliff ada disamping Mami ketika Mami menghembus kan nafas yang terakhir… Mami ingin Aliff Jadi Imam untuk Solatkan Jenazah Mami… Mami akan tersenyum dan bangga. Jangan benar kan orang yang bukan family masuk melihat Jenazah mami dimandi…. Hanya Aliff, anak2 angkat Mami - Best Friend Mami dan orang yang menguruskankan pemandian Jenazah…. Jika Mami sakit dihospital….orang tidak kenal jangan dibiar kan masuk untuk mengambil sebarang gambar…. Jaga Hijab Mami…sekarang zaman HP modern…saya tidak redha gambar saya sakit masuk ke dalam Internet. Jika mami sakit di hospital…Ambil 4 bilik penuhkan anak2 Tahfeez dan semua Ustaz2 Mami bacakan ayat2 AlQuraan dan Surah Yassin untuk Mami….baca perlahan2 supaya tidak mengganggu ketenteraman pesakit lain di Hospital.

Mami berkerja keras selama 45 tahun mencari rezeki dikelilingi dan bermandikan Fitnah untuk mendapat satu kehidupan kita pada hari ni.....Mami mahu kan Aliff hidup besederhana..Mami tidak kaya…..selebih apa yang kita ada kita wakaf kan untuk Anak2 Yatim Piatu….Orang2 Miskin dan Anak Tahfiz. Mami tidak pernah rosak kan Aliff selama ini dengan duit ringgit – Aliff pun anak yang baik bukan mata duitan…..In Shaa ALLAH…..

Sebagai IBU Mami sudah sedia kan keperluan untuk Kehidupan Aliff & Keluarga Aliff…….Mami tidak mahu Aliff berhutang. Beli apa yang kita mampu sahaja! Jangan sekali2 Membazir untuk Keduniaan. Mami sentiasa mendoakan Aliff ditemu kan jodoh dengan Muslimah Solehah yang dapat membimbing keturunan kita dengan baik nya!

CINTA IBU BAWA KESYURGA ALLAH WAHAI ANAK KU.

Sama-samalah kita sedekahkah Al Fatihah semoga Allahyarham ditempatkan dikalangan orang beriman...

SUMBER

Disable right click

Kira Visitor

Lazada Malaysia