Small Bedroom Decorating Ideas

Assalamualaikum...

Ada beberapa design bilik Zulaikha yang saya idamkan nak hias untuk dia. Dah lama berangan tapi bukan sekarang memandangkan dia masih kecik cenonet. Masih tidur bawah ketiak mama ayah dia so, kalau buat sekarang macam sia2 belaka. Kalau nak hias bilik dia kena tunggu dia umur 7 tahun. Masa tu dia dah ada meja belajar dan sebagainya. Memandangkan bilik dia kecik. Tak luas mana. Hanya segi empat sama. So, sy rasa design di bawah ni macam sesuai untuk dia. Kalau tengok budget pun tak ada masalah kalau design seperti ini.

Zulaikha berusia 3 tahun 7 bulan bertanya pada saya dan saya sendiri rasa geli hati bila ingat balik perbualan kami.

Zulaikha : Mama, katil kita mama?
Mama : Belum beli lagi.
Zulaikha : Kenapa tak beli?
Mama : Sebab Zulaikha kecik lagi, mama tak belilah.
Zulaikha : Kita pun nak katil besar mcm mama. Cantik... (padahal cadar tu cantik)
Mama : Kalau mama beli sekarang, Zulaikha dah tak boleh tidur dgn mama. Tak boleh tidur dgn ayah. Zulaikha kena tidur kat bilik sorang-sorang.
Zulaikha : Ya ke? Kenapa?
Mama : (aku senyum) Sebab Zulaikha dah besar... malula tidur dgn mama ayah
Zulaikha : Errrrrmmmm... nanti kita takut macam mana?
Mama : Zulaikha peluk baby pooh kuat2...
Zulaikha : Errrrrrmmm... nanti kita nangis macam mana?
Mama : Kenapa nak nangis, Zulaikha kan dah besar...
Zulaikha : Errrrmmm... tak jadilah mama, nanti kita takut... kita nak tido mama ayahlah...
Mama : Erm, yelah. Tunggu Zulaikha dah sekolah nanti mama beli katil ya.
Zulaikha : Ok... (sengih2 manja gitu)

Ini survey saya untuk deco bilik anak saya. Antara banyak2 ni kena tengok mana yg budget. Bilik sempit tak boleh buat besar2. Sy suka deco yg simple dan masih ada ruang untuk solat di bilik.

Yg ni agak ok dan sesuai utk bilik anak sy tu tp warna tak kena..

Yg ni sy kena buag rak buku sebelah kiri sekali sbb rasanya bilik dia besar sampai meja belajar je.

Yg ni pun ok juga mmg ngam2 dgn katil...

Yg ni mmg saiz bilik dia. design tingkap pun betul2 sama kedudukan dgn bilik anak sy.

Yg ini pun sama besar dgn bilik anak sy tp klu kedudukan katil mcm ni, so akan berada di depan pintu bilik. nampaknya kena alih katil sebelah kanan.

Ini pun saiz bilik anak sy

Yg ini pun lebih kurang saiz bilik anak sy...

Yg ini pun saiz bilik anak sy juga. tp tak best pulak cam ni kedudukannya.

Apa pun tunggu jelah hasilnya nanti. Hehe...

Tidak perlu bayar saman AES, pergi ke mahkamah



Peguam Jawatankuasa Kempen Anti Saman Ekor (Kase), Zulhazmi Shariff berkata,  saman Sistem Penguatkuasaan Automatik (AES) tidak perlu dibayar tetapi perlu ke mahkamah.
Beliau berkata, mengikut Akta Pengangkutan Jalan 1987 tidak mengandungi arahan bahawa saman atau kompaun itu wajib dibayar.
Sehubungan itu, katanya, beliau meminta pemandu yang menerima saman AES supaya tidak membayar saman tersebut, sebaliknya hadir ke mahkamah.
Malah, beliau bersedia untuk mewakili mereka kerana terdapat saman yang sebelum ini dibatalkan oleh mahkamah.
"Pemangku Menteri Pengangkutan Datuk Seri Hishammuddin Hussein mengeluarkan arahan membayar saman dengan kadar yang baru iaitu RM150 tetapi jumlah itu akan meningkat jika engkar arahan.
"Saya cabar Hishammuddin tunjukkan dalam akta tersebut yang mengarahkan saman itu perlu dibayar, kalau dia boleh tunjuk sepatah ayat mengatakan bahawa saman atau kompaun perlu (wajib) dibayar, saya akan membayar semua saman AES  yang dikeluarkan," katanya seperti dilaporkan Harakahdaily.
Zulhasmi berkata demikian sebagai mengulas tawaran Pemangku Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Hishamudin Husein yang menawarkan potongan 50 peratus untuk saman itu.
Hishamudin berkata, pengguna yang mempunyai saman AES hanya perlu membayar RM150 berbanding RM300 sebelum ini bagi setiap kesalahan.
"Kompaun tidak wajib dibayar. Saman AES ialah perintah supaya hadir mahkamah bukan minta dibayar RM300 atau RM150 atau berapa sekali pun.
"Jika penerima saman tidak membayar kompaun, Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) atau Polis Diraja Malaysia (PDRM) jika telah diserahkan kepada PDRM, tidak boleh menyenarai hitam kerana saman itu tidak tertunggak selagi tidak dibawa ke mahkamah.
"Sekarang prosiding AES di mahkamah masih ditangguhkan, jadi tiada apa-apa tindakan boleh diambil jika penerima saman abaikan saja saman tersebut.
"Yang tidak mahu ke mahkamah itu ialah Peguam Negara bukan penerima saman. Jadi kenapa penerima saman hendak dihukum atas tindakan Peguam Negara yang tidak mahu ke mahkamah," katanya.
Zulhazmi berkata, keputusan itu kerana kerajaan perlu membayar kepada syarikat pembekal mengikut perjanjian yang dipersetujui.
Katanya, atas sebab pemandu yang kena saman AES tidak dapat didakwa dan terdapat  saman yang dibatalkan di mahkamah kerana mempunyai masalah teknikal daripada sudut pendakwaan, maka kerajaan mengugut pemandu membayar saman supaya syarikat pembekal mendapat bayaran.
"Saya pasti kerajaan terdesak untuk bayar kepada syarikat pembekal, jika sebelum ini setiap satu saman mereka akan dapat RM16 dan jumlah denda sekarang RM150 sudah pasti pembekal mendapat RM8.
"Untuk kerajaan tidak membayar komisen itu adalah mustahil kerana ia terkandung dalam perjanjian, dan jika benar kerajaan tidak mahu bayar, satu jumlah pampasan yang besar perlu dikeluarkan untuk kos ganti rugi mereka," katanya. – 19 September, 2013.

10 Pelakon Lelaki Bollywood Terkaya



14 Sep - Industri perfileman Bollywood ada pasang surutnya. Ia mungkin amat popular di era 60-an dan 70-an, tetapi jatuh di era 80-an dan awal 90-an. Tidak lama kemudian, ia kembali mencetus fenomena baru pada pengakhiran 90-an dan awal milenium dengan kemunculan artis-artis hebat seperti Khan Bertiga (Shahrukh, Aamir dan Salman), Deol Bersaudara (Sunny dan Bobby), Adik-beradik Kapoor (Karisma dan Kareena) waris-waris keturunan pelakon veteran seperti Abhishek Bachchan, Hrithik Roshan dan Sonam Kapoor, dan wajah-wajah baru yang menghiasi layar perak. Dan kemudian ia mengalami sedikit kejatuhan semula pada pengakhiran dekad 2000.
Jatuh atau tidak, Bollywood mempunyai jutaan pengikutnya sendiri dan para peminat yang setia bersama para penghibur ini tetap juga setia menonton filem-filem mereka dan mengambil tahu perkembangan industri perfileman Bollywood. Kerana itulah, apabila senarai sepuluh artis paling kaya di Bollywood dikeluarkan, hampir semuanya melibatkan pelakon-pelakon lama yang sudah berkecimpung lebih 10 tahun dalam industri ini.
10 artis terkaya Bollywood pada tahun 2013 adalah seperti berikut:
Sanjay Dutt
Anak kepada pelakon veteran Sunil Dut dan Nargis ini mungkin berada di penjara atas penglibatan tidak langsungnya dalam kes pengeboman di Mumbai pada tahun 1993, tapi Sanjay merupakan antara jumlah kecil para pelakon era 80an yang masih mampu memegang peranan utama dalam filem.
Malah, sekalipun dia kini dipenjarakan, produksi filemnya terus bergerak di bawah pengurusan isterinya, Manyata dan asetnya yang bernilai AS$10 juta (RM33 juta) itu tidak ke mana.
p/s : busuk2 kena masuk penjara pun, dia ada asset RM33 juta tau? Kita ada? hehehe

Ranbir Kapoor
Sebagai satu-satunya bintang baru dalam senarai (bermula dengan "Saawariya" pada tahun 2007), anak kepada pelakon Rishi Kapoor dan Neetu Singh ini turut dinamakan sebagai 'bintang paling bernilai generasi ini' oleh The Economic Times.
Nilai kekayaan pelakon "Yeh Jawaani Hai Deewani" ini? AS$30 juta (RM98 juta).
p/s : Ayah dia teman kenal, yg dia ni teman tak kenal... tp bangga la gak muda2 dah ada asset RM98 juta

Hrithik Roshan
Antara pelakon terkacak Bollywood, anak kepada pengarah filem Rakesh Roshan dan anak saudara kepada komposer Rajesh Roshan ini mula berlakon sejak masih kanak-kanak lagi, tapi hanya menjadi kegilaan ramai apabila dia muncul dalam "Kaho Na... Pyaar Hai" pada tahun 2000 sebagai lelaki dewasa.
Hampir kebanyakan filem Hrithik seperti "Krrish" (2006), "Koi Mil Gaya" (2003), "Dhoom" (2006) dan "Jodha Akbar" (2008) mendapat sambutan hangat di pawagam dan menjadikan Hrithik antara pelakon yang paling kaya di Bollywood dengan nilai bersih AS$30 juta (RM98 juta).
p/s : Hitrik Roshan ni pergh... untung anak bini dia ler...

Ajay Devgan
Dia mungkin bukan anak pelakon terkenal atau pengarah tersohor, tapi Ajay mewarisi bakat dalam filem-filem aksinya dari bapanya Veeru yang juga bekas koreografer aksi filem. Sepanjang pembabitannya dalam industri perfileman Bollywood selama lebih satu dekad, Ajay sudah banyak menghasilkan filem-filem aksi dan juga komedi, termasuk filem-filem dengan isterinya Kajol seperti "Pyaar To Hona Hi Tha" (1998), "Dil Kya Kare" (1999) dan "Raju Chacha" (2000).
Ajay juga ada mengarahkan filem sendiri, "U, Me Aur Hum" pada tahun 2008, dan menerbitkan beberapa filem lain seperti "Raju Chacha", "U, Me Aur Hum" dan "Son of Sardar" (2012). Nilai bersih asetnya adalah sebanyak AS$30 juta (RM98 juta).
p/s:Betuah si kajool bersuamikan ajay... patutlah dah lama tak keluar panggung.

Saif Ali Khan
Dia mungkin bukan antara 'Khan' yang paling berpengaruh, tapi Saif Ali Khan yang juga anak kepada pelakon terkenal lewat 60-an, Sharmila Tagore dan pemain kriket Mansoor Ali Khan ini merupakan satu-satunya pelakon yang pernah memenangi anugerah Pelakon Lelaki Terbaik, Pelakon Komedi Terbaik, Antagonis Terbaik dan Pelakon Pembantu Terbaik.
Saif juga mempunyai syarikat produksinya sendiri, Iluminati Films dan filem pertama terbitannya, "Love Aaj Kal" berjaya mengaut kutipan pecah panggung. Nilai kekayaan suami Kareena Kpoor ini pada tahun 2013 adalah sebanyak AS$40 juta (RM131 juta).
p/s : Untunglah kareena kapoor kawin ngan dia hehehe... asset banyak tu...

Akshay Kumar
Berbeza dengan artis lain yang kebanyakannya datang dari keluarga seni, Akshay merupakan anak seorang tentera yang memulakan kerjayanya dari bawah. Selepas memasuki Bollywood dengan bakatnya dalam seni bela diri dan menjadi pelakon lagak ngeri, dia ditawarkan membintangi francais filem "Khiladi", sekaligus menaikkan namanya.
Kini, pelakon, ahli seni bela diri, penerbit filem dan suami kepada aktres Twinkle Khanna ini telah melakonkan lebih puluhan filem, rata-ratanya filem aksi, dan mengumpul nilai aset sebanyak AS$65 juta (RM213 juta).
p/s : Ini lagi nak terbeliak bijik mata tengok angka... makan 7 keturunan tak kan habis dow...

Aamir Khan
Dia terkenal dengan sifat cerewetnya dalam memastikan filem-filem lakonannya merupakan filem bermutu. Tak mengapa kalau sedikit, yang penting berkualiti. Kerana itu hampir semua filem lakonan Aamir berhasil menjadi filem pecah panggung.
Namun, pelakon "3 Idiots" ini lebih veteran berbanding yang lain, kerana dia telah muncul di skrin seawal tahun 1973 dalam filem "Yaadon Ki Baaraat". Malah, selain filem, Aamir juga mempunyai syarikat produksinya sendiri, Aamir Khan Productions, menjadi duta jenama menentang malnutrisi di bawah UNICEF, malah mengacarakan siri televisyen sendiri, "Satyamev Jayte", yang lebih tertumpu kepada isu sosial dan politik.
Semua ini dijumlahkan dan menjadikan nilai aset bersih Aamir sebanyak AS$180 juta (RM590 juta).
p/s : Ku ingat dia ni muda lagi rupanya dah 40 an... memang patutlah asset RM590...

Salman Khan
Dia lebih terkenal kerana badan berbanding bakatnya, tetapi dalam masa yang sama Salman merupakan antara pelakon yang paling banyak menerima tawaran filem. Selama 25 tahun pembabitannya dalam dunia lakonan, dia telah berlakon dalam lebih 80 buah filem termasuk filem-filem hitnya, "Dabangg" (2008), "Hum Dil De Chuke Sanam" (1999) dan "Har Dil Jo Pyar Karega" (2000).
Abang kepada Arbaaz dan Sohail Khan ini juga merupakan pemilik syarikat produksi SKBH Productions (Salman Khan Being Human Productions) yang berkolaborasi dengan tabung dana rasminya, Being Human. Dan tidak kisahlah kalau pun dia bakal dibicarakan semula untuk kes langgar lari suatu masa dahulu, Salman mempunyai AS$200 juta (RM656 juta) dalam nilai asetnya!
p/s : Salman Khan, mmg laku ler dia walau pun umur dah 40 an tp maintan cam muda... patut la asset pun RM656 juta... 7 keturunan tak habis mkn wooo

Amitabh Bachchan
Antara pelakon veteran yang masih relevan sehingga kini, bekas hero Bollywood paling popular lewat 70-an ini sudah melakonkan ratusan buah filem, sama ada berjaya atau tidak. Malah Amitabh boleh berbangga kerana selain filem, dia juga menjadi pilihan utama untuk mengacarakan rancangan televisyen seperti "Kaun Banega Crorepati?" dan "Bigg Boss".
Nilai bersih harta kekayaan Big B ini adalah sebanyak AS$400 juta (RM1,312 juta) dan jika anda kumpulkan sekali dengan pendapatan ahli keluarganya yang lain termasuk isterinya Jaya Bachchan, anaknya Abhishek dan menantunya Aishwarya Rai, keluarga Bachchan merupakan keluarga terkaya di Bollywood.
p/s : OMG!!! ini lagi nak terjojol biji mata gua tengok angkat juta2 dia... RM1312 juta asset dia??? Terus offer jadi menantu mehehehe...

Shahrukh Khan
Raja filem Bollywood ini tentu sekali berada di tangga teratas dengan jumlah nilai aset bersih sebanyak AS$600 juta (RM1,968 juta). Filem-filem Khan sentiasa mengutip kutipan pecah panggung sama ada menarik atau tidak, dan peminatnya pula berbilion ramainya, menyebabkan hampir semua syarikat mahukan dia sebagai duta produk mereka.
Sementara pelakon lain membuka satu produksi, SRK mempunyai dua produksi, Red Chillies Entertainment, dan juga Dreamz Unlimited yang dikongsi bersama rakan karibnya, Juhi Chawla. Antara filem yang diterbitkannya termasuk "Phir Bhi Dil Hai Hindustani", "Asoka", dan "Chalte Chalte".
Selain itu, SRK juga terlibat dalam beberapa projek televisyen, termasuk drama bersiri "Fauji" di mana dia berlakon sebagai Komandi Abhimanyu Rai. Dia juga pernah menjadi hos "Kaun Banega Crorepati?", "Kya Aap Paanchvi Pass Se Tez Hain" ("Are You Smarter than a Fifth Grader" versi India), dan "Zor Ka Jhatka" ("Wipeout" versi India).
p/s : Pergh!!! SRK gila bapak kaya mamat nit... mmg patutlah org kata dia antara yg terkaya kat india... asset je ada RM1968 juta. Kalah Amitabh Bachchan

Komen saya:
Apa yang saya dapat lihat, kat india sana kalau dah kaya, kaya sangat. Kalau dah miskin tu miskin sangat. Majoritinya suka kumpul harta dulu dan bila dah umo 35 ke atas baru cadang berkahwin. Rata2nya yg perempuan terutamanya contoh macam kareena kaapoor. Dah umur 35 tahun ke atas baru berkahwin. 
Teringin juga nak tahu asset pelakon wanita. Mesti kaya2 jugak ye? Kalau tengok aisywarya mungkin antara terkaya juga sbb dia miss world. Pastu combine income ngan suami dia tu... confirm berbilion-bilion... tak yah kerja, lepak kat rumah jaga anak je hehehe

Haish... kita ni bila la nak kaya2 ya tak? hehehe..

Disable right click

Kira Visitor

Lazada Malaysia