Ruang Iklan Untuk Disewa

Berbuka Dengan Steambot

Ni cerita kelmarin.
Korang jangan tak tau, apa ingat kat rumah tak boleh makan steambot macam kat jonneys tu?
Hehehe...
Alkisahnya Pak Wan teringin sangat nak makan steambot ala-ala jonneys gitu.
Nak pergi alamanda, memang taklahkan.
Sampai sana karang, mau pandang je orang makan sebab takut tempat dah penuh.
Mak ni malas nak telepon-telepon untuk tempah.
Sudahnya kita orang pun keluarlah cari bahan-bahan yang nak dimasak.
Bahan-bahan dia simple je wei.
Tak adalah susah mana sebab aku buat sesimple mungkin.
Janji masuk perut, makan dan kenyang haha.

Aku beli cendawan panjang ni. Alamak, apa tah nama cendawan pajang tu. Enokita, enokitake... haaa macam tulah lebih kurang namanya. Kita orang memang suka cendawan ni. Kalau makan tu layan je rasa.
Lepas tu tak pernah orang buat masuk brokoli dalam steambot, haaaa aku buat. Resepi aku, aku punya sukalahkan? Hahaha... Then kita orang pilih kubis panjang. Gantikan dengan sayur kailan.


Udang ni memang wajib. Kalau tak ada udang, tak lengkap steambot aku hehe.


Alamak ni satu hal apa ke nama pun aku tak tau. Tapi kalau makan ni rasa dia macam ala-ala udang atau ketam. Ala cantum jelah namanya jadi 'Udangtam' kan.

Yang ni pula fish cake. Kalau ikutkan bebola ikan tapi aku pilih fish cake sebab ikut selera kita orang hehe.

Haaaaaa... korang tau apa benda jadah ni? Sebenarnya aku pun tak tau huhu. Aku tanya Pak Wan pun dia tak tau. Rupa dia kalau korang tengok macam mainan plastik tau tak? Alaa.. macam plastik getah yang campak kat dinding tu. =) Lepas makan baru aku boleh review. Rupa macam udangkan? Tapi sebenarnya bukan udang sebab rasa dia sebiji macam ketam. So ni pun boleh panggil dia 'ketamdang' lahkan?
Hahaha suka hati ko jekan mahirah nak bagi nama kat makanan-makanan ni.


Sooo inilah hasilnya ketika memasak. Mula-mula aku panaskan air, macam yang kat joneys buat tu. Lepas tu aku masukkan tomyam paste. Jangan lupa letak garam secukup rasa. Oh, jangan lupa juga letak daun limau purut untuk rasakan lebih enak gitu. Lepas tu kacau macam biasa. Yang ni aku tak pakai bawang pun. Sup tomyam kosong je. Lepas tu aku masukkan bahan-bahan semua tadi kecuali sayur kubis, cendawan dan brokoli sebab takut layu cepat. Dah masak yang bebahan basah dan frozen tadi, biarkan api kecik. Yang sayur2 tadi bila kita orang nak makan baru kita orang celur dalam kuah tomyam tadi. Itu je, senangkan? Ala, budak sekolah pun boleh buat hehe... (budak sekolah saja mahirah ni)


Siap untuk di makan dengan nasi (wajib)

Sekian

16 comments

July 23, 2014 at 4:30 PM

Nasi wajib kan. Hehe..

July 23, 2014 at 4:41 PM

kalau semua orang kratip macam mak ni, bangkrap jonny

July 23, 2014 at 6:32 PM

aduii mak sdapnyaaa lahaiiii...

asal bole je kann bg nama tuu.. tapii sodapp jugakk nama tuu 'ketamdang' hahaha

nt kite nak try jugakk bt steambott cmnii.. pehh..

kali terakhir mam steambot mse birthday nadya taun lepas tuu pon sebab ade rombongan kolej kan. hikhik

July 23, 2014 at 6:34 PM

Wahh... menyelerakan tengok. Tak sabar nak berbuka pulak petang2 ni hehee..:D

July 23, 2014 at 7:16 PM

ya.. nasi memang wajib.. haha

July 23, 2014 at 7:17 PM

haha... pak jony takkan bankrup... tp kita yg bankrup klu asyik mkn kat pak jony =)

July 23, 2014 at 7:18 PM

sila la try... tp klu tak sedap jgn marah akak ye... hahaha...

July 23, 2014 at 9:15 PM

Hehe tgh lapar mmg selera..

July 23, 2014 at 10:12 PM

Asben suka sangat makan steamboat.
Kalau keluar, saya prefer order nasi.

July 23, 2014 at 10:34 PM

nasi mmg wajib hehe

July 24, 2014 at 6:02 AM

sedapnya makan steamboat :)

July 24, 2014 at 7:37 AM

cubala kat rumah nanti..

July 24, 2014 at 8:30 AM

pepagi tgokk, ttbe rse terliurr.. hehehehehe

July 24, 2014 at 11:49 AM

hehehe.. haip, puasa...

July 24, 2014 at 12:42 PM

haha..betul.steamboat ni sekali-sekala bolehla..

July 25, 2014 at 10:54 AM

Betul kak. Tekak melayu.

Post a Comment

Disable right click

Kira Visitor

Lazada Malaysia