Hukum Bersalam Dgn Siapa Boleh Dan Siapa Tak Boleh!

1. Hukum bersalaman lelaki dan perempuan yang bukan mahram ialah HARAM. Mengikut Mazhab Shafie ( semua org tahu kan ) Walaupun permasalahan ni dibincangkan dgn panjang lebar dan byk pendapat ulamak tp kita Malaysia mengguna pakai hukum ikut Mazhab Shafie.

2. Bersalaman lelaki dan perempuan saudara mara, haaaaaa.. yg nilah permasalahannya. Boleh ke bersalam dengan anak saudara isteri kita? Bersalam dengan mak saudara isteri kita, opah isteri kita (jika kita lelaki) begitulah sebaliknya. Jika kita isteri bolehkah kita bersalam dgn anak saudara lelaki suami kita? Bapa saudara suami kita? adik ipar kita yg lelaki?


Sebagaimana hadis Nabi saw yg bermaksud :
“Apabila lelaki dan perempuan yg bukan mahram bersalam atau bersentuh dengan sengaja , pada hari akhirat nanti akan dibakar tangannya sehingga hancur badannya” 


Ini jawapannya. Sila baca susur galur ni dengan teliti.
# Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-79 yang bersidang pada 6 - 8 September 2007 telah membincangkan Hukum Berjabat Tangan Dengan Wanita Ajnabi. Muzakarah telah memutuskan bahawa pada prinsipnya hukum berjabat tangan dengan wanita ajnabi adalah haram. Walau bagaimanapun, dalam keadaan tertentu yang sukar dielakkan, ianya dibolehkan tetapi dalam keadaan terkawal supaya tidak dijadikan budaya dalam masyarakat Islam. Akhir kata cuba2lah kita semak balik siapa yg selalu kita salam selama hari ini ketika kita raya atau kita berziarah ke rumah suadara mara kita. Jika dahulu atau yg lepas2 kita tk tau tk mengapa sekarang dh tau..jgnlah buat ye :) 

10 comments

July 25, 2014 at 5:51 PM

nice sharing kak.. tulaa kadang nadya nak salam jadi was2.. abg spupu sibuk tadah tangan.. serba sala dibuatnyaa.. kadang time abg spupu salam ke nadya sibuk pi tmpat laen.. dussss

July 25, 2014 at 11:18 PM

abg sepupu tu kena byk mentelaah tu huhu...

July 26, 2014 at 1:50 AM

bagus akak share ni...nak dekat raye kena revise benda2 ni...karang terlupa...

July 26, 2014 at 2:15 AM

mmg kena peringat sbbnya ada ipar duai yg selamba... huhu...

July 26, 2014 at 5:25 AM

ke sana ke mari mata ikut anaj]k panah.. :)

July 26, 2014 at 9:25 AM

kan? haha ikut je anak panah tu...

July 26, 2014 at 12:18 PM

dalam group whatsapp pun ada benda ni. saya ada sepupu juga. dia sangat muda dari saya. tapi agaknya dia dah anggap saya sebagai kakak sebab kami membesar sama-sama semua.

so, bila dia salam, saya pun serba salah. harapnya bila dah share kat whatsapp tu, dia fahamlah.

July 26, 2014 at 1:42 PM

itulah.. tak salah rapat sedara mara.. sebelah abah akak sepupu semua rapat2 tp dia org fhm batasan agama... hehe...

July 26, 2014 at 4:51 PM

belajar dr skrg utk tidak bsalam dgn yg bkn mahram

July 26, 2014 at 5:04 PM

betul... setuju..

Post a Comment

Disable right click

Kira Visitor

Lazada Malaysia