Antara Hidangan Berbuka Yang Menambat Selera Aku

Ni cerita kelmarin.
Penangan tempe masak kicap biras aku baru-baru ni, tetiba aku pulak yang teringin nak makan tempe kicap ni lagi sekali.
Aduhai sedap hingga menjilat jari kata kooo haaaa.
Masak macam ni punya simple pun kenyang sampai ke pagi haha.
Menu ni orang jawa memang suka.
Siapa orang jawa tu? Haaaaa...
Siapa lagi Pak Wan lah merangkap suami kak KM
#somiakulahtu

Even masa aku mengandungkan Zulaikha dulu pun suka benar makan tempe.
Betapa kuatnya darah jawa dalam badan anak aku hahaha.
Sampai lauk lain aku tak boleh terima.
Cukup nasi putih dengan tempe goreng je dah memadai hehe.
Jimat duit laki aku.
Dasyat mabuk ketum aku masa mengandungkan Zulaikha dulu wei.



Yang ni, Pak Wan aku tu yang nak masak sendiri.
Aku jadi mando dia je kat sebelah, haha.
Dia duk tumis bawang ngan cili pun baunya boleh menggugat iman berpuasa habaq hang!
Kalau bab memasak ni, Pak Wan memang toror sebab dia suka mencuba.
Tapi kalau setakat lauk simple ni, pejam mata je dia boleh buat haha.
Aku cuma tolong dia potong apa yang patut sebab dia kata dia nak tolong masakkan?
Haaaa.. hambiklah masak semua sekali.
Bini dia ni jadi mando je tengok dia masak hehe.
Nasib baik laki mak ni sporting tau.
Ko hado? Hehe

Ini bahan-bahan nak buat tempe kicap tu.
Simple je beb, aku tak payah buat resepilah.
Kalau korang tengok dalam gambar ni pun dah boleh ingat apa bahan nak masak.
Tengok atas tu, ingat tak?
Alah.. kacang goreng je kot. 
Ni lauk budak tingkatan 5 main masak-masak. Hahaha!
Dah lama tak masak lauk tempe kicap ni wei.
Sekali buat terangkat satu rumah kesedapan yang tak terhingga. 



Sayur campur dan tempe masak kicap yang lazat.
Ko dah kenapa mahirah nak kena tambah ayat "yg lazat tu?" saje nak bagi orang terliur ke?
Haha.. maaflah, tak sengaja buat korang kecur air liur.

Bubur kacang hijau

Yang ni menu tambahan korang tau?
Adoi, ikutkan tak minat sangat dengan bubur kacang hijau ni.
Tapi dah Pak Wan nak sangat aku buat jugaklah.
Itu pun aku telepon mak aku macam mana nak membuatnya.
Kalau ikut goole, bahannya pulak tak cukup, parah!
Haish! Nasib baik mak tok Zulaikha jadi penyelamat keadaan.
I love you lah mak!

Okaylah, itu je nak share

Sekian.

15 comments

July 17, 2014 at 12:36 PM

Bubur kacang hijau favourite tuuuu....
Adeh terliur dah ni.

tadi tanya encik google dengan taip "karya mahirah" keluar blog arzmohdhaniffa photography :p

July 17, 2014 at 12:44 PM

Eh, oklah tu... fofular dah hihi =)

July 17, 2014 at 1:08 PM

saya memang suka tempe masak kicap. dah terliur dah ni...

July 17, 2014 at 1:23 PM

haaa kan? habislah.. lepas ni pi masak tempe kicap ya... =)

July 17, 2014 at 1:49 PM

wah wah wah... semua nampak sodappp... hehhe!!

July 17, 2014 at 1:58 PM

tempe memang fevret tu. dah la banyak khasiatnya. hahaha. ^^

dah lama tak merasa bubur kacang hijau. adik-adik tak minat, so emak pun tak masak sangat. huuu..

July 17, 2014 at 2:10 PM

Suka bubur kacang. Tempe laki bini xmakan. Hikhik.

July 17, 2014 at 2:13 PM

haha sy dulu pun tak suka.. tp bila dah terkawin dgn org jawa otomatik jd suka...

July 17, 2014 at 2:16 PM

akak pun tak minat tp suami pulak minat.. nak tak nak tu yg menggagau buat hihihi...

July 17, 2014 at 2:19 PM

tempe memang sodap.. goreng saja pun boleh ngap ngap tak henti.. hihiks..

July 17, 2014 at 2:28 PM

tula mmg sedapkan klu goreng.. hehe

July 17, 2014 at 9:17 PM

haaa... lama tak makan bubur kacang hijau... tapi kebetulan hari nie dapat percuma... tak makan lagi... nak sejukkan dalam peti ais dulu... makan sejuk2 baru syiokkk... :D

July 17, 2014 at 9:58 PM

syok r KM husband masuk dapur, daddyG terer masak air je...muahahahhaaa

July 17, 2014 at 11:18 PM

huhu... somi sy mmg dia terlatih dari bujang. Arwah mak dia suh belajar siap2. Bukan apa, kalau dah kawin bini tak sihat, dia boleh urus diri makan minum. Semua adik beradik lelaki dia pandai masak kecuali yg sulung je.

July 17, 2014 at 11:19 PM

haah... masuk peti ais mkn sejuk2 sedap...

Post a Comment

Disable right click

Kira Visitor

Lazada Malaysia