Rasanya Tak Perlu Kot Tanya Soalan Ni Bila Datang Beraya.


Assalamualaikum!

Terjumpa statement ni kat FB.
Suka aku nak kongsi sebab bila balik kampung, orang suka tanya aku bila nak tambah anak?
Atau soalan perli, 

"Hai, takkan sorang je kot anak? Muda lagi ni. Boleh tambah dua, tiga orang lagi."

Persoalan aku...
Pernah tak dia orang yang bertanya ni fikir tentang sensitivity orang?
Pernah tak dia orang fikir yang rezeki anak tu semua Allah punya urusan?
Kalau soal kat aku yang sporting ni, tak kisahlah haha!
Tapi kalau dah setiap rumah aku beraya, asyik aju soalan yang sama pun naik rimas jugak, haha (^^,')
Dari fikir positif, terus rasa negative.

Okeh!
Yang part tanya bila nak tambah anak tu aku tak kisahlah.
Ni ada pulak yang tanya soalan cepuk emas.
Di mana yang bertanya tu memang dah tau tak ada jawapan dan orang yang ditanya tu pun tak boleh nak jawab.

"Ai, asyik keluar anak perempuan je. Lepas ni try ler anak lelaki pulok."

Tersodak kalau orang dengar wei!
Dia bertanya tu macamlah ibu yang mengandung tu boleh tentukan anak apa yang dia nak beranak esok?
Agak-agaklah pun nak tanya soalan. (^^,')
Yang tentukan jantina bayi kan Allah s.w.t
Dah Allah nak bagi dia rezeki anak perempuan ramai, yang nak dipertikaikan tu kenapa pulak?
Kalau rasa pelik, tanya Allah sendiri.
Aduhai...
(^^,')

Oklah, itu je nak bebel.
~Daaa~

30 comments

August 20, 2014 at 5:54 PM

haha :d mulut org..suka bertanya...hehe :>) sama la bila dah lajak umur pn..bila nak kawen..hahhaa..cenggitu lah kehidupan
-happy blogging-

August 20, 2014 at 6:07 PM

Mulut manusia.. ヾ(-_-;)

August 20, 2014 at 6:29 PM

setuju dengan entry akak nihh!!! manusia2.. kadang2 senstifff gakk "bila nak kawen?" hishhhh sape yg xnk kawen kan?hahahaha lgponn Nadya pon muda lg.. namoo la tnye byk2 kali.. sodihhh mak jemahhh niii nakkk :p

nadya tag http://loveneddy.blogspot.com/2014/08/segmen-nostalgia-aidilfitri-2014-by.html

August 20, 2014 at 6:56 PM

sejutu dgn entry akak....Mmg xptut tnye question mcm ni..

August 20, 2014 at 7:55 PM

mama kalau orang cakap gitu, mama senyum je.. malas nk jawab balik..

August 20, 2014 at 8:26 PM

biasalah akak...mulut orang tak kan pernah berhenti bertanya...dik an pun sekarang soklan yang selalu orang tanya bila nak sambung blajar ? bila nak kawin ? bab sambung blajar alhamdulillah dah termakbul...bab kawin errr akak doa2kan eh haha....

August 20, 2014 at 9:44 PM

sabar ja lah kak KM..mulut manusia bukan boleh tutup..

August 21, 2014 at 8:24 AM

Hmm..biasalah mulut orang..kadang-kadang niatnya bergurau, tapi kalau tak kena tempat, mestilah empunya badan tu akan terasa kan...

August 21, 2014 at 10:02 AM

Sabar jelah kak, kekadang mungkin niat mereka bergurau tp salah tempat :)

August 21, 2014 at 12:33 PM

kan? huhu...

August 21, 2014 at 12:33 PM

betul... (p)

August 21, 2014 at 12:36 PM

ha ah.. betullah tu.. klu yg bujang pun kena gak.. huhu

August 21, 2014 at 12:55 PM

kan? tak wajar rasanya...

August 21, 2014 at 12:56 PM

haha.. betul2 :-)

August 21, 2014 at 1:32 PM

Kalau saya, saya memang bukan jenis suka tanya soklan yang saya rasa akan buat orang kecik hati. Especially bab zuriat ni. Bukan tak pernah tanya..pernah juga. Tapi, dalam nada perlahan & berhati-hati sambil tengok riak wajah orang tu. Jangan main sedap mulut je kan...tanye peribadi orang itu ini sebab boleh mengguris perasaan.

August 21, 2014 at 1:35 PM

Alah KM, saya yang anak tiga ni pun sama..orang dok tanya bila nak tambah anak pompuan.
Macamlah dia tau Allah nak bagi anak saya yang ke-4 nanti pompuan kan.
Saya cakap je.." Dah 3 laki ni cukuplah. Kalau no. 4 nanti lelaki kene beranak yang ke-5 pulak! " Senyap dah xde soklan.

August 21, 2014 at 2:20 PM

salam. betul. setuju sangat!

August 21, 2014 at 8:08 PM

soalan sensitif. tak sesuai untuk ditanya. kan lebih baik mendoakan mereka daripada tembak ayat ayat yang tak sedapkan hati mereka. ish ish..

August 21, 2014 at 10:54 PM

Lumrah kehidupan.. Mngkin xde modal nk bertanya kn.. Sy yng tgh prgnt ni pn orng dok sbuk teka kn jntina bby.. Tp mak ayhnya relax je.. Berserah.. Kuasa Allah..

August 21, 2014 at 11:19 PM

hahaha... geleng kepala dengar... :>)

August 21, 2014 at 11:20 PM

kan? kadang2 payah cam tak de modal nak cerita.. :)

August 21, 2014 at 11:24 PM

betul.. tak sesuai.. :)

August 21, 2014 at 11:25 PM

kan? kan? :)

August 21, 2014 at 11:26 PM

betul tu... berserah pada Allah kan.

August 22, 2014 at 8:42 PM

betul. statement paling sedih.

kenapa muka teruk sangat tu. cubalah pakai ubat ni ubat tu..

ingat orang tak cuba ke!! macam2 orang dah usahalah! ha, kan dah termarah kat sini. manusia manusia. cakap tak reti fikir dulu. -.-

August 22, 2014 at 9:42 PM

tu lah... anggap positive je..

August 22, 2014 at 9:49 PM

betul... huhu..

August 22, 2014 at 10:03 PM

tulah.. sabo jelahkan? (p)

August 22, 2014 at 10:04 PM

cuba try jd positive ni.. haha :)

September 1, 2014 at 10:43 PM

sepuk aje mulut org yg btny aje...amboiii kasaq aku..

Post a Comment

Disable right click

Kira Visitor

Lazada Malaysia