Haaa... Bakar Sampah Lagi! Kan Dah Merebak Terbakar!


Assalamualaikum korang!

Adoihai... buat cuak betullah pakcik pak wan kat kampung tu.
Tengah duk syok-syok bakar sampah di satu hari yang nyaman tu, tetiba tanpa sedar api dah berebak sampai ke belakang rumah kampung kita orang.
Ni pun kita orang dapat wassup dari kakak pak wan.
Haaaa hambek ko jenuh nak memadam. 
Nasib baik tak terbakar tau rumah kampung pak wan tu.
Kalau tak, tak berumah kita orang.
Di sebabkan bako sampah je, api menjalar ke rumput2 kering.
Habis kebun sawit kat belakang rumah tu.


Kalau tengok ni banyak tau yang merebak.
Nasib baik abah pak wan memang ada standby tempayan air biru kat luar rumah tu.
Haaa mengangkutlah air dari situ.
Dalam tengah2 cuak kat dalam wassup tu, boleh pulak adik pak wan yang bongsu tu buat lawak.

"Kita orang masuk TV tadi. Karam Singh datang buat liputan berita tentang kebakaran ni."
*Ayat skema okeh.*
"Hanya kerana selonggok sampah, kebun sawit habis terbakar."
*Syengal! Tampa taulah. Tak tau  ke yang akak abang ko ni susah hati? Lagi mau buat lawak huh!*


Tengoklah korang, habis semua dijilat api. Jenuh gaklah nak angkut air padam semua. Sebab tu orang cakap jangan bakar sampah suka-suki. Di bakar pulak waktu tengah hari yang panas terik. Haaaa kan dah merebak terbakar. Jenuh asap masuk dalam rumah.


Moral of the story.
Cintailah alam sekitar!
Eh, boleh tak tagline cam gitu? Haha!

Ok bye!

19 comments

August 14, 2014 at 12:16 PM

Haha..org tua ni kebanyakannya memang suka membakar.Omak kito pun macam tu hahh~Selalu kena tegur..Dh membakar tu keja senang katanya.Skali gus sampah hilang trus~mak mak~

August 14, 2014 at 12:24 PM

boleh nak bakar sampah, tapi pastikan ada sistem air yang ok jika ada kes kecemasan macam nih..lagi satu jangan tinggalkan api macam tuh saja tanpa pengawasan..

August 14, 2014 at 12:42 PM

biasalah kat kampung...naseb la sedar api tu dah bersiar-siar kt kebun kelapa sawit..kalau tak sedar, huiiiihhh...nauzubillahminzalik

August 14, 2014 at 1:22 PM

haaa.... part2 bakar membakar nie mmg kte gram sikit.. bkn kt kg je, kt bndr nie haa...dh tw tym2 jerebu tym tu jgk laa nk bakar bakar sampah..adoyaiii

August 14, 2014 at 2:09 PM

Nasib baik.
Rumput kering mudah buat api merebak.

August 14, 2014 at 2:29 PM

pernah kena depan rumah..huhu..riuh semua pakat angkut air nak padamkan api..nasib tak melarat .

August 14, 2014 at 3:47 PM

time cuaca panas + membakar lagi memang bahaya laa.. memang merebak la jawapnyaa.. kg kite.. alik kg.. banyak sangat kawasan2 yg terbakar.. ish2..

August 14, 2014 at 4:42 PM

Nasib baik sempat padamkan api tu..kalau tak mesti merebak bnyak tu..hehehe..Jangan bakar2 ag tau kak KM :)

August 14, 2014 at 5:08 PM

nasib baik tak apa-apa kak KM.pesan kat pakwan, api kecik-kecik jadi kawan

August 14, 2014 at 11:54 PM

mujur tak jadi apa-apa. alhamdulillah. ^^

August 15, 2014 at 12:09 AM

Haha. Part yg karam singh tu tak boleh blah. haha

August 15, 2014 at 1:42 AM

Bila Karam tu berkata2 yg buat lagi terbakar tu huhu.. :D

August 15, 2014 at 8:51 AM

syukurlah tak merebak lagi luas, kalau x lagi susah.

August 15, 2014 at 9:40 AM

boleh membakar tp kena situasi... klu panas terik senang merebak apinya... :-?

August 15, 2014 at 9:41 AM

ya betul tu... :)

August 15, 2014 at 9:41 AM

tulah... syukur tak ada apa2... pak ngah belakang umah pak wan tu yang membako sampah... huhu

August 15, 2014 at 9:42 AM

betul tu.. tak nafikan.. ada yg jenis tak fikir persekitaran.. :-s

August 16, 2014 at 3:11 PM

nasib baik cpt padamkan api...kalo x...adoiii terbakar rumah

August 21, 2014 at 11:41 PM

Mmng bhya dok main bkar2 ni.. Nk2 ada rumput kering.. Laju je api dok merebak..

Post a Comment

Disable right click

Kira Visitor

Lazada Malaysia