Aduhai... Susahnya Nak Bagi Zulaikha Makan Ubat

Assalamualaikum korang!

Tengoklah betapa susahnya nak bagi budak Zulaikha ni makan ubat.
Entah ikut perangai siapalah dari kecik agaknya.
Aku tanya mak abah aku, masa kecik tak ada pulak aku buat perangai macam ni.
Seksa korang tau tak?
Nak nangis rasa dibuatnya.
Aku sorang-sorang bersilat nak pegang dia dan sumbatkan ubat kat mulut.
Nak tunggu pak wan balik, lambat lagi pulak.
Sudahnya aku call mak abah aku suruh datang mintak tolong pegangkan dia.
Hhuuwaaa... sampai bila aku nak mintak tolong mak dan abah aku?

Dulu masa dia kecik bolehlah nak tipu2. 
Sekarang dia dah bijak cerdik, boleh tau rasa ubat tu macam mana.
Aku pun dah mati akal nak fikir cara bagi ubat kat dia.
Aku cuma mampu doa supaya dia diberi kesihatan yang baik.
Korang tengoklah aksi dia bila dengar aku nak bagi ubat.
Dia menyorok bawah meja ko.
Payah nak tarik keluar.
Dia lembikkan badan dia supaya aku yang heret dia keluar.
Nasib baiklah rumah kita orang ni tak ada katil yang lompang kat bawah.
Kalau tak, mau dia menyorok bawah katil jugak kot.

Antara dialog dia,
*Tak nak!!!! Kita tak nak makan ubat!!!!*




Sanggup dia tak mo keluar wei.
Selagi dia nampak ubat kat tangan aku, selagi tu dia duduk bawah meja.
Erm.... sabarlah duhai hati.

Ok bye!


33 comments

August 9, 2014 at 4:19 PM

Emm biasala anak anak kan. Sama lah.
Biasanya kalau bagi ubat kat anak cri ubat yg sama color dgn air minum yg diorng suka.

August 9, 2014 at 4:39 PM

erm... ni dah kernal warna... letakla dalam air ribina pun dia tetap tak nak... haha (p)

August 9, 2014 at 6:29 PM

sis bancuh air fevret dorang,pas tu letak ubat dlm tu..selalu kaedah cm tu je bg dkt anak2 saudara yg susah mkn ubat ni..

August 9, 2014 at 6:39 PM

akak dah try... (p) dia main psychology... kalau akak letak ubat dalam air feveret dia, mind dia dah set air tu akan rasa pahit... [-( even akak buat sorok2 pun dia boleh tau dalam air feveret dia tu ada ubat bila minum... (p)

August 9, 2014 at 7:16 PM

hahaha...sabo ajela aku tgk budak kecik nih duk bwh meja xmo mkn ubat...adehhh..

August 9, 2014 at 7:27 PM

hahahaahah....sampai menyorok kt bawah mejaa... biasalah laa kak..bebudak.. mmg x sukaa mkn ubat..kne pujuk ngn cara lainn tu...

August 9, 2014 at 7:43 PM

Semoga Zulaikha sihat cepat :)

August 9, 2014 at 8:37 PM

sampai nyorok bawah meja tu.
get well soon zulaikha. :)

August 9, 2014 at 8:44 PM

haha..saya kecik-kecik dulu gini la.makcik saya siap reka cerita yang ubat pink perasa strawberry, yang clear perisa laici.. :)

August 9, 2014 at 8:46 PM

insyaAllah...

August 9, 2014 at 8:47 PM

itulahai letih kadang2... (p)

August 9, 2014 at 8:48 PM

ye... mcm tula perangai dia... huhu

August 9, 2014 at 8:54 PM

(o) insyaAllah...

August 9, 2014 at 8:55 PM

zaman akak dulu lain sal huhu... [-( budak sekarang cerdik

August 9, 2014 at 9:08 PM

Anak kecil zaman sekarang, dengar aje ubat memang dia tak nak makan punya.
Teringat masa raya aritu, abg saya sampai peluk anak dia bila nak bagi makan ubat, sampai meraung-raung dibuatnya. Semoga cepat sembuh zulaikha.

August 9, 2014 at 9:31 PM

betul tu.. huhu so kena main psycho... (p)

August 9, 2014 at 11:39 PM

kebiasaan untuk kanak-kanak.
Tapi apa yang aRz pelajari...aRz beri ubat yang sedap terlebih dahulu.
Sebagai contoh ubat demam kebiasaannya lebih sedap berbanding ubat lain

August 10, 2014 at 12:07 AM

dengar dari segi korang cerita, alahai senang nya anak2 korang mkn ubat haha... dah mcm2 trick KM buat... she's so clever (b) huhu :-s

August 10, 2014 at 11:55 AM

dulu mak CT penah cakap.. bab makan ubat CT memang tak ada masalah sebab suka. hahaha. selalunya budak kecik lari la meragam la tapi CT dak. suruh makan okay saja :D tabah yaaa akak KM dengan kerenah anak-anak..

August 10, 2014 at 1:18 PM

ye.. tengah tabah ni hahaha :)

August 10, 2014 at 3:23 PM

haah..betul tu.budak sekarang pandai.kita dulu naif je

August 10, 2014 at 8:44 PM

Samalah dengan anak..klu yang sedap alhamdulillah senang dan mudah..klu pahit jenuh bersilat juga laa..yang sulung disebabkan faktor berat badan kena bagi makan ubat biji, lagi laa susah..dia tak reti nak telan, yang adik pandai plak..

August 10, 2014 at 9:57 PM

Anak saya alhamdulillah tiga-tiga senang kalau nak makan syrup pcm.
Kalau dah masuk ubat kedua, kadang2 ok lagi.
Kalau ke3, terus taknak..

August 10, 2014 at 10:43 PM

zulaikha bagi dia semua yg namanya ubat tu tak sedap... botol pun dia kenal itu ubat... letih... (p)

August 10, 2014 at 10:45 PM

huhu.. bestlah anak senang makan ubat [-(

August 10, 2014 at 11:14 PM

akak KM kena buat reverse psikologi ni. main dengan emosi dia. tapi refer kepada kita. kalau sakit nanti, x dapat baca buku, x dapat g sekolah, x dapat main dengan kawan2.

entahlah, saya x ada anak lg. sy pun x tahu. :-?

August 10, 2014 at 11:37 PM

betul tu... selalu akak akan guna reverse psikologi... :) tu pun kurang berjaya... haha

August 11, 2014 at 1:07 AM

alamak, susah macam ni. Zulaikha nak ayah dia je kot agaknya. hehehe...

saya kalau depan doktor, baru saya nak makan. kalau x saya ngada2. x boleh telan lah, apa lah. :-)

August 11, 2014 at 6:38 AM

mungkinlah kot... :-)

August 11, 2014 at 7:42 AM

Ahahaha zulaikha! Zulaikha! Mmg penat sikit lah klau dia x nk mkn buat mcm mana pun xnk ksn. Klau nk cepat baik perlu mkn ubat ye sedap ubat ni tp rasanya budak mcm zulaikha ni mesti x mkn pujuk kan sbb dia dh tahu 'ubat mesti x sedap' :-)

August 11, 2014 at 8:19 AM

mmg tak mkn pujuk tp yg bestnya mlm tadi pujuk dia mkn ubat batuk cap ibu dan anak... nasib baik dia nak kak oi, walaupun buat muka kelat2 gitu... :-)

August 11, 2014 at 4:18 PM

kesiannya.. budak2 camtu la kan.. anak kiter pun sama.. tapi belum sampai tahap nak nyorok kat bawah meja ke katil. skrg ni boleh pujuk lagi. bagitau kalau sakit xsembuh. kena jumpa doktor n kena jarum. cakap camtu baru nak makan ubat. kadang pujukan menjadi. kadang x. nasib2.. huhu.. kiter risau kat diorg.. dirg pula buat camtu... memang bertuah punya budak..:)

Kena banyak sabar. Zulaikha ni brp umur?

August 22, 2014 at 12:19 AM

Kdng plik jgk dgn bdak2.. Apa la yng nk ditakutkn dgn ubt.. Hihi..bkn racun pun.. Xtau apa yng dorang fkir. Pdahal ubt tuk budak2 sedap je..

Post a Comment

Disable right click

Kira Visitor

Lazada Malaysia