Mari Belajar Bahasa Jawa

Ehem-ehem... siapa kat sini orang jawa? Sila mengaku ya hahaha...
Aku bukan orang jawa tapi Pak Wan orang jawa melayu.
Macam mana aku boleh terpikat dengan si jawa ni panjang ceritanya.
Dulu aku tak berkenan dengan orang jawa sebab banyak adat.
Tapi betullah kata orang, yang tak berkenan tulah esok yang kita dapat.
Sekali memang betul kata ko, aku terkahwin dengan orang jawa.
Haaaaa... cakap lagi tak berkenankan, last-last kahwin jugak dengan orang jawa.
Alhamdulillah.

Aku ingat lagi ada sorang kawan aku ni. 
Dia ni seorang lelaki dan kahwin dengan perempuan yang berketurunan jawa.
Kawan aku ni suka menyakat dan ejek dialeg percakapan orang.
Tak kiralah, kedah ke, N9 ke, jawa ke, bajau ke, kelantan ke, memang dia suka sangat ejek orang.
Satu hari tu, dia mengajuklah cara orang jawa bercakap sambil tak toleh kiri kanan yang masa tu mak mertua dia ada.
Haaaa.. hambik ko, sekali orang tua tu dengar terus pandang tajam dan tegur...

"Yang kau ni apa masalah kau dengan orang jawa?!"

Haaaa.. otai masih berbisa!
Tersentut dia sekejap lepas kena tengur dengan mak mertua. 
Haha! Tak ngagak-ngagak nak mengejek orang.
Lepas kejadian tu tak ejek dah depan mertua sebab takut tersentut macam tadi.
Padan muka dia!

Okay, habis cerita kat situ.
Jom aku ajar sikit bahasa jawa kat korang.


siji-1 loro-2 telu-3 papat-4 limo-5 nenem-6 pitu-7 wolu-8 songo-9 sepoloh-10 
Mangan - makan 
Ngombe/medang -minum 
Turu - tido 
tangi - bangun 
Kelon - peluk 
Dablek - tak
Dengar cakap 
Lungo - pergi 
Kangen - rindu 
Ambong - cium 
Nyong- saya 
Riko - anda/awak/sedara/sedari(bahasa hormat) 
Kuwe -anda/awak/sedara/sedari(bahasa kasar) 
Dulur - sanak saudara
Arek - hendak 
Ngendi - mana 
Merono - kesana 
Merene - kesini
Kabare - apa kabar 
Waras - sihat 
Edan/gemblong - gila/biol 
Seko- dari 
Iki - ini 
Gembluk - anjing 
Celeng - babi 
Sumuk - bengang atau setaraf dengannya 
Sopo - sapa 
Cepak - dekat 
Adoh - jauh
Klimis - tiptop kot 
Wong - orang 
Adus - mandi 
Yok - jom 
Emboh -entah 
Akeh/okeh/kebek - banyak ngilindur - ngigau
Piro - berapa
Wes - sudah 
Ngiseng - buang air besar 
Abang - warne merah
Ngumah - rumah 
Wedok - pompuan 
Lanang - laki 
Bocah - budak
Gedi - besar 
Tuek - tua 
Konco/bater - kawan/sahabat alon2 -pelan2 
Kapok/kawus - padan muka 
Nom - muda 
Ono - ada 
Rondo - janda 
Ngisor - bawah 
Duwur - atas 
Ngarep - depan 
Buri -belakang bokong/
Silit - bontot 
Orak - tidak 
Iyok - betul 
Sikel -kaki 
Usil - tak reti dok diam 
Dolan2 - jalan2 
Ngapusi/ngapos -tipu/menipu munggah - naik 
Meduk - turun 
Jikok - amik 
Getak ke'- letakkan 
Lungo disek - pergi dulu 
Jaman biyek - zaman dulu
Dengklang - kaki terencot2 
Tibo - jatuh 
Kepiye - macam mana
Ciwek - kuat nangis 
Ngences - keluar air liur time tido nyeret -isap dadah 
Ngerten - baik 
Mabor - terbang 
Ketek - monyet 
Manok- burung 
Untu - gigimu 
Mumet - pening 
Endas - kepala 
Banter -laju kot 
Lindek - lambat 
Medi - hantu 
Ngapuro - maaf 
Isuk - pagi
Sore - petang 
Bengi - malam 
Kabeh - semua 
Paman- pakcik 
Bibik- makcik 
Babat - Perut Lembu
Bajing - Tupai
Gurem/Kemerki/Catak - Kutu Ngelih - Lapar 
Keseret - Tercekik
Ngelak - Dahaga 
Udel - Pusat 
Sedolor - Sedara 
Nyonyot - Sedut
Banyu - Air 
Ciblon - Mandi Beramai2 
Keset - Malas 
Sangu -Wang Belanja 
Tembelek - Tahi Ayam 
Godong - Daun 
Gori - Buah Nangka 
Iwak - Ikan 
Bambung - Kumbang 
Iwak Kotok - IkanHaruan 
Iwak Lele - Ikan Keli 
Tinjeng - Pepatung 
Ngompol -kencing malam

Amacam? Senang ingat tak?
Haha! Aku yang dekat 7 tahun kahwin dengan orang jawa pun tak hafal-hafal lagi kok.
Inikan pulak nak bercakap jawa? Memang ke laut lerkan.
Okaylah, itu je nak share.
Sekian



16 comments

July 21, 2014 at 9:17 AM

hahaha sy kturunan jawa. ibu jawa.. ayah melayu tulen gituuu. err

sy lau suruh cakap jawa memang taklaa..

tapi kalau org ckp jawa dengan sy. ok la paham. org jawa lau pekat sgt mmg susah na translate bm.. tpaksa sy ckp "xpe sy paham" hikhik =)

July 21, 2014 at 9:33 AM

ok lagi ler awk paham... akak ni kena ada jurucakap bahasa kat sebelah.. tengah dia org mengumpat, akak tanya laki akak balik haha...

July 21, 2014 at 9:43 AM

Allah akak... comel22... mak kawan baik kite jawa jugak, kalau berborak, sekali di keluar bahase jawe die, menganga kite tak faham....hahahha... yg kite tahu "Goblok kayen dok", kawan kite cakap maksud die, bodoh mcm telur tembelang...hahahahha :D

July 21, 2014 at 10:12 AM

boyfie kte berdarah jawa. Kena belajar bnyk nie dri dy nmpknye.. best!

July 21, 2014 at 10:26 AM

ooo maksudnya itu ya... siap kalo ada org cakap akak mcm tu... umph!... ;p

July 21, 2014 at 10:28 AM

sila la belajar, persedian sebelum dikutuk dlm bahasa jawa, sekurang2nya kita phm gak.. hahaha =)

July 21, 2014 at 11:34 AM

irra kena belajar kecek kelate. tapi kan x pehe2 lagi..hehehe

July 21, 2014 at 1:31 PM

haha... baru tiga tahun... byk tahun lagi boleh mahir kikiki...

July 21, 2014 at 4:29 PM

kita2!!!

tapi, faham je..xreti cakap~

July 21, 2014 at 5:09 PM

ramai yg faham tak reti cakap... hihi

July 21, 2014 at 9:29 PM

ambong ambong.. hahaha xD alooo...

July 22, 2014 at 2:17 AM

Jenuh nak hapai. delon-delon sini ya.
yang senang nak ingat mangan ja

July 22, 2014 at 7:01 AM

gelak ko ya... hahaha

July 22, 2014 at 7:04 AM

selamat hari raya, njalok ngapuro seng akeh2 yo haha...

July 23, 2014 at 10:22 PM

Baru tadi borak dengan staff pasal bahasa Banjar vs Jawa. Dua2 unik..

July 23, 2014 at 10:38 PM

mmg unik hehe..

Post a Comment

Disable right click

Kira Visitor

Lazada Malaysia