Ruang Iklan Untuk Disewa

6 tips berguna makan tanpa tekanan



Kerap kali tabiat kuat makan di kaitkan dengan emosi yang tidak stabil. Jangan sesekali membiarkan perasaan anda mempengaruhi mental dan fizikal anda. 

Di bawah terdapat 6 tip yang boleh anda pratikkan dalam mengelakkan anda daripada makan dengan kuantiti yang banyak. 

Tutup Televisyen 
Pernah tak waktu anda kecil dulu, ibu bapa anda marah jika anda makan depan televisyen? Tak displin katanya. Tetapi, pernah tak anda terfikir anda tidak akan berhenti mengunyah jika menonton . Memang ia amat menyeronokkan, tetapi tidak sihat juga. Jadi, jangan marah jika ibu bapa anda menegur tabiat ini, mereka cuma menjaga kesihatan anda. 

Jika anda berasa lapar ketika menonton televisyen , cuba gantikan snek kegemaran anda dengan snek sihat seperti buahan, kekacang atau Oat. 

Ubah suai resepi supaya lebih sihat
Masak sendiri makanan kegemaran anda dengan mengubah suai kuantiti bahan yang digunakan. Dengan membuat sendiri hidangan pencuci mulut, anda tahu jumlah kandungan gula dan lemak yang terkandung dalam hidangan anda itu. 

Gunakan bekas makanan yang kecil 

Bekas pinggan, mangkuk, gelas atau senduk yang besar akan mendorong anda untuk makan lebih banyak, terutamanya jika anda sedang betul – betul lapar. 

Sebaiknya, ketika makan pilih bekas makanan yang lebih kecil. Dengan cara ini,ia mampu membantu mengurangkan keinginan untuk makan dalam kuantiti yang banyak. 

Berbelanja ketika perut lapar 
Rasa lapar yang dirasai akan mendorong anda berbelanja dengan banyak. Jika anda ingin makan di luar, pastikan sebelum keluar, alaskan perut anda terlebih dahulu. Makan buah pun sudah mencukupi. Jadi apabila anda keluar untuk makan, anda akan memesan yang perlu sahaja. Dengan cara ini, ia dapat membantu anda berjimat juga. 

Jangan kaitkan emosi dengan makan 
Jika anda mengalami tekanan, jangan lepaskan dengan makan. Cuba cara lain seperti tidur, mendengar muzik atau mengambil udara segar di taman. Makan mengikut emosi akan membuatkan anda makan dalam kuantiti yang banyak dan akan mengakibatkan penambahan berat badan. 

Elak makan dengan 'Si Kuat Makan' 
Tidak salah jika anda ingin makan dengan kawan yang memang kuat makan. Namun, janganlah terikut – ikut dengan tabiatnya itu. Jika kawan anda itu wajib memesan pencuci mulut selepas makan, elakkan memesannya juga. Sebaiknya, kongsi bersama-sama. 

Selamat Mencuba!

SUMBER YAHOO

Disable right click

Kira Visitor

Lazada Malaysia