PANDUAN BEKERJA DARI RUMAH : Mengembirakan Pelanggan Online

Assalamualaikum!

Hai korang! Haaa kak KM nak tanya ni, siapa kat sini yang sedang berniaga online?
Yang pasti, kak KM tau ramai yang sedang bergiat niaga online.
Kak KM ucapkan tahniah dan good luck pada korang.
Okeh, hari ni kak KM nak share something yang boleh bawa maanfaat pada korang peniaga online ni.
Haaaa... meniaga-meniaga juga, tapi korang kena tau macam mana nak gembirakan hati pelanggan online supaya mereka akan jadi regular customer korang.

Sekarang ni kita semua tahukan, kemudahan dunia semua dihujung jari je.
Mudah je pelanggan nak dapatkan apa saja produk dan perkhidmatan.
Malah sekarang pelanggan semakin yakin dengan perkembangan usahawan yang mengambil peluang tingkatkan usaha pemasaran mereka melalui online.
TAPI! Haa ada juga laporan media terdapat segelintir yang mengambil peluang menjalankan penipuan, termasuk jumlah duit transaksi tapi barang tak dihantar.



Okeh, dibawah ni, ada sikit panduan yang kak KM nak kongsi dengan korang peniaga online.


1. Gunakan Bahasa Yang Baik

Ingat ya, pelanggan berhak terima bahasa dan layanan yang baik. Ini memberi gambaran usahawan yang berhemah, menggunakan bahasa sopan dalam melayan pelanggan. Pilih bahasa atau perkataan yang sesuai dalam komunikasi dua hala sama ada melalui mesej atau panggilan telefon.
*Kalau pelanggan tu hindu, korang teror cakap hindu, tu pun dah kira bagus jugak.*
Pelanggan happy bila diraikan dengan bahasa sopan. Ini menjadikan pelanggan dihargai dan mereka lebih mudah membeli.

2. Jawapan Dan Respons Yang Pantas

Semakin cepat pelanggan menerima respons apabila ditanya, semakin mudah membuat keputusan pembelian. Berusahalah menjawab secepat dan sebaiknya. Respons dengan pantas, jawab dengan terperinci tentang produk dan pembayaran.
*Jangan cakap putaq belit, nanti customer salah faham, terus tak jadi nak beli.*

3. Minta Maaf

Tak ada satu pun kurang kalau kita minta maaf. Contohnya cakap "Maaf lambat respons" atau "Maaf barang tidak ada stok." atau "Maaf sebab ada kekurangan." atau "Maaf jika aku tak sempurna." Eh? Apa kena mengena? Haha. Ia adalah satu lagi sisi yang baik kita berhemah dengan pelanggan. Contoh biasa adalah barang yang dihantar rosak, barang tidak ada stok dan juga barang dihantar lambat sampai. Nyatakan situasi yang berlaku. Dengan cara ni pelanggan pun boleh bertolak ansur.


4. Keterangan Jelas

Haaa yg ni penting. Setiap pelanggan yang bertanya produk kita tu maksudnya dia orang dah ada minatlah untuk tahu lebih lanjut pasal produk dan perkhidmatan. Pelanggan dan bakal pelanggan memang patut mendapat keterangan yang jelas sebelum mereka membuat keputusan.
*Jangan bila ditanya macam2, kita layan endah tak endah je. Memang pelanggan cabutlah lepas tu tak datang lagi dah.*


5. Harga Mampu Bayar

Okeh, adakah produk yang kita tawarkan tu berbaloi dengan bayaran yang diberikan pada pelanggan? Pelanggan yang berpuas hati bukan je melihat kepada kualiti je tetapi bayaran tu mampu dibayar atau tak. Kalau harga mampu milik dan berpatutan, barulah pelanggan suka.
*Kata gred A je tapi kenapa harga macam gred AAA+++ lagi. Tak patutlah macam tukan.*


6. Penghantaran Cepat

Yang ni pun penting jugak. Semakin cepat barang diperoleh, semakin tinggi kepuasan pelanggan. Maklumkan segera status penghantaran sebaik sahaja pembayaran dilakukan.
*Jangan diam je lepas costomer tu dah buat bayaran. Kang dia ingat tipu pulak kan?*


7. Khidmat Susulan Respons

Selepas pelanggan buat pembelian bagi satu tempoh, kemudian kita kena hubungi semula dan bertanya khabar. Sambil tu tanya apa respons mereka menggunakan produk/servis kita. Jika positif ucapkan terima kasih, jika negatif terima dengan hati terbuka. Belajar daripada kesilapan dan buat penambahbaikan.
*Jangan pulak pi gaduh dengan customer tu kata dia sengaja nak kondem produk kita. Tu ibarat mencurah minyak dalam api namanya.*


8. Hantar Barang Yang Tepat

Haha, yang ni kena jujur ya. Berikan atau hantar produk seperti digambarkan sebagaimana yang diiklankan. Ini mengelakan perasaan tidak puas hati.
Kualiti mesti kena sama dengan apa yang dijamin penjual. Sekiranya ada berlaku kerosakan, boleh diganti baru. Sekiranya berlaku kehilangan peniaga bersedia ganti baru atau mengembalikan wang.
*Jangan pulak macam satu kes tu, beli telefon bimbit, yang dapat lesung batu. Memang kena campak anak lesung kat kepala kalau macam tu haha.*


Okeh, itu je nak share kali ni.
Yang penting berniaga ni kena jujur tau.
Pelanggan jangan tipu saller dan saller pun jangan tipu pelanggan.
Bila masing-masing dah tak percaya sesama sendiri, itulah punca jadi salah faham.
Orait, dah habis.
K bye!

Sumber di cedok dalam majalah mingguan wanita.
Di oleh sikit dengan gaya bahasa Karya Mahirah sendiri.

8 comments

October 11, 2014 at 2:47 PM

Good sharing KM!!

October 11, 2014 at 2:49 PM

wah bagus ni tips ni.. stkat ni bshoping online ok je.. seronok kalau saller tuu peramah.. terasa mcm nak shoping ari2 pon ade lg2 barang nya best2.. fuhh lg laa. hehe

October 11, 2014 at 3:44 PM

terima kasih kak km untuk info ini...

October 11, 2014 at 5:04 PM

tq kak share info ni..

October 11, 2014 at 9:33 PM

Thanx for info kak.. as seller bisnes online etika macam ni la yg wajib semua seller amalkan. In shaa Allah saya pun tergolong dlm golongan tersebut. ☺

October 11, 2014 at 11:17 PM

kalau ada ke semua ciri2 tu semua customer suka,,jgn ada unsur penipuan...bila dh tranfer duit..barang x sampai duit lesap..itulah risiko beli online nih

October 12, 2014 at 1:22 AM

tips berguna !
kebetulan nanti hasben pun nak buat sales satu produk... boleh sha gunapakai jugak tips kak KM ni...

October 13, 2014 at 1:50 AM

uuuuish keje dari rumah pun ada tekanan memasing..

Post a Comment

Disable right click

Kira Visitor

Lazada Malaysia