Ruang Iklan Untuk Disewa

Monitor Blood Pressure Sendiri


Assalamualaikum korang!

Korang taukan mesin apa kat atas tu?
Dah lama dah aku beli benda alah ni.
Tak silap masa tu aku tengah mengandungkan Zulaikha.
Konon-konon nak monitorlah blood pressure sendiri.
Sesekali boleh jugak abah aku guna untuk monitor blood pressure dia.

Alhamdulillah syukur.
Hingga ke hari ni bacaan BP aku normal.
Cuma bila datang stress, haaa mulalah BP aku jadi boder.
Ada masa pulak jadi bawah bacaan normal macam dalam gambar kat atas tu.
Haaa kalau korang ada rasa pening luar biasa tu sila la check ya.
Boleh jadi tekanan darah rendah atau tekanan darah tinggi.

Untuk pengetahuan korang BP normal 120 / 80.
Kalau bacaan 113 / 71 macam kat atas ni, maknanya tak normal.
Nak kata tekanan darah rendah pun mungkin jugak kot.
Nak tau lebih lanjut kena tanya blogger doktor ya.
Oklah tu je nak cerita daaa.





8 comments

August 23, 2014 at 7:30 PM

ooohhh baru tahu BP normal berape.... thanks akk!

August 23, 2014 at 9:00 PM

singgah sini baca entry kak KM.. :)

Anonymous
August 24, 2014 at 5:55 PM

CT kekadang check jugak reading BP sendiri. sbb ayah ada mesin lebih kurang gini..
alhamdulillah. semoga kita diberi kesihatan berpanjangan nak beribadat kepada-Nya..

August 24, 2014 at 10:36 PM

kat farmasi ada jual tak kak? ayah selalu je gi klinik tiap tiap bulan. kalau ada mende ni kat rumah kan mudah

August 25, 2014 at 7:39 PM

eh, menarik juga ye boleh cek sendiri. saya x pernah tahu lak ada jual.

August 27, 2014 at 6:41 AM

Bagus.
Kira cantik tu.
Semalam ada patient kutuk kenapa saya pakai manual BP, bukan battery? Katenye orang dah tak pakai BP ni...dah outdated (dengan berlagak).
* Takpelah.. dia tak faham guideline KKM..And recommendation by WHO.
Sobss.

August 27, 2014 at 10:02 PM

Kak, sy selama prgnt ni lg la.. 90/60 je kak.. Xde yng atas 100.. Plik jgk. Pening xde pn..

September 2, 2014 at 1:38 PM

sy de skli tkanan drh rndah

Post a Comment

Disable right click

Kira Visitor

Lazada Malaysia