Ruang Iklan Untuk Disewa

Baca Ni : Apa Pendapat Korang Tentang Dua Perbualan Ni?

Assalamualaikum korang!

Luangkan masa untuk baca perbualan bos dan pekerja di bawah ni. Kadang-kadang kelakar pun ada tau bila tengok sikap pekerja bos ni. Tetiba aku terfikir dan mungkin banyak terjadi kat luar sanakan?

Perbualan A
Bos dan staff berbual bersama. Bos offer staff naik manager. Staff ni dari segi disiplin bagus. Buat kerja pun bagus.

Bos : Zul, you ada Degreekan?
Zul : Ya encik, kenapa ya?
Bos : Dah berapa lama you jadi Assistant Manager?
Zul : Adalah dalam 2 tahun.
Bos : Erm... kalau tengok dari segi prestasi, awak dah boleh naik Manager tu.
Zul : Hahaha! Bukan saya tak nak try encik, tapi saya tahu tahap kemampuan saya bekerja. Kalau saya apply Manager tapi saya tak mampu galas tanggungjawab tu kan menjatuhkan prestasi saya.
Bos : Awak kenalah belajar untuk improve diri awak. Kalau tak, sampai bila-bila awak duduk di pangkat yang sama.
Zul : Tapi encik, besar tanggungjawab tu. Saya belum yakin untuk jadi manager.
Bos : Senyap...


Ok perbualan B
Seorang staff executive. Tak ada degree. Prestasi kerja teruk. Pada dasar belum layak pun jadi executive tapi dah jadi executive sebab membodek. Boleh kata kerja kerana nak gaji besar je. Kerja tak tau buat. Explainlah macam mana pun tetap blur. *Kang kata b*d*h kasaq sangat.* Dah tak tau buat keje, suka taici kerja kat orang pulak. Jawatan exec tapi tak mau improve diri untuk melayakkan dia dengan jawatan tu. Selalu MC. Selalu hilang. Selalu buat kerja luar dan gunakan harta benda syarikat untuk kerja peribadi. Tapi ada hati nak naik pangkat assistant manager?


Supir : Encik, saya nampak ada iklan jawatan assistant manager kat unit ni.
Bos : Ya, memang ada pun.
Supir : Saya ingat, saya nak apply lah jawatan tu encik.
Bos : (Tersandar sekejap sambil berfikir dan bercakap dalam hati "Ko bukak microsoft excel pun merangkak-rangkak, suruh draft paper work, memo, surat sendiri pun tersentut-sentut, bagi tugas pun tak reti nak buat, selalu hilang, ada hati nak apply assitant manager? Buat sakit kepala aku je nak handle orang macam ko ni!")
Supir : Nanti encik tolonglah rekemenkan saya dapat jawatan tu. Dah 6 tahun saya tak naik-naik gred. Jadi saya cuba apply naik pangkat jelah.
Bos : Supir, bukan saya tak nak rekemenkan awak untuk jawatan assistant manager tu. (Nak cakap karang takut dia sentap.) Macam nilah, awak apply je jawatan tu. Dapat tak dapat, tu belakang kira. Kalau tak dapat tu maknanya mungkin rezeki awak kat tempat lain. Try apply kat luar pulak. 
Mendalam maksud bos dia ni. Kalau tak ada rezeki, suruh keluar unit. Maknanya dia tak perlukan staff tu.


P/S : Haaaa dah habis baca? Jadi apa pendapat korang lepas baca dua perbualan ni? Yang sorang tu tahu tahap kemampuan diri dalam berkerja dan sorang lagi tu macam tak sedar diri pulak gayanya. Aduhai... corrupt syarikat kalau ada staff yang dalam perbualan B tukan?

18 comments

August 13, 2014 at 3:06 PM

yg penting kena sedaar diri

August 13, 2014 at 4:04 PM

setuju... (o)

August 13, 2014 at 5:31 PM

saya ada seorang student kat sini. one of the MPP's. dia memang sangat hebat dalam membodek. ayat dia memang power sampaikan dia kata dia ada kanser otak pun orang percaya.

unfortunately, dia memang selalu hilang bila masalah datang dari pihak pelajar. muka dia x pernah ada. yang ada member saya a.k.a naib presiden je. dia ke mana semua orang x tahu.

hmmm... memang wujud manusia macam ni. so, untuk boss sekalian, tngk dulu skills and communication dia with other people. jangan tengok ayat dengan cgpa je.

August 13, 2014 at 5:44 PM

sedar diri sendiri lebih bagus

August 13, 2014 at 6:41 PM

bagus yang dalam situasi A tu..tapi masalahnye, ramai yang AB jumpa dalam situasi B..hehehehe..xpela, kita perbaiki diri masing. mana yang tak sedar, kita sedarkan *simbah air*

ehhh..hahahhaha

August 13, 2014 at 7:14 PM

err sedar diri lagi bagus daripada xsedar2 susaa.. huhu

August 13, 2014 at 7:43 PM

ya betul... menyampah orang mcm ni... [-( biasanya perangai tu akan di bawa sampai bekerja... huhu

August 13, 2014 at 7:44 PM

betul tak kak niza... sedar diri lagi baik dari tak sedar2... (o)

August 13, 2014 at 7:45 PM

yang penting kita tak macam tu... insyaAllah... :)

August 13, 2014 at 7:45 PM

haha itu ler pasal... (o)

August 13, 2014 at 9:46 PM

Staff yg pertama mcm selesa dgn kedudukan skrg pastu jenis x yakin diri x nak mencuba dan imprive diri mcm x best je dari segi keje bos dot staff mcm tu ok tp diri staff tu dia patut ada aim kemajuan kerjaya
Staff ke dua pulak mesti ada niat nk gaji byk tp kerja malas lg x boleh ambil jd oekerja buang terus je ahaha kejam x

August 13, 2014 at 10:17 PM

betul tu kak JM... haha... dua2 ada kelemahan tapi yg pertama lebih oklah sbb dia sedar diri dia... dari yg no dua mkn gaji buta... :)

August 14, 2014 at 12:56 AM

Bila tak sedar diri mcm tu lah jadinya... mmg ada org mcm tu kan hmmm...

August 14, 2014 at 9:24 AM

better tahu kemampuan diri sendiri..kalau agak2 xbleh catch up or galas tanggungjawab..xyah mimpilah jadi manager..kuikuikui

August 14, 2014 at 2:26 PM

Yang A tu mmg kene improve kn diri.
Yang B tu..ermmmm... Sedor sikit & kene berubahlah. Senang cakap, jangan makan gaji buta sebab menyusahkan semua.

August 14, 2014 at 10:34 PM

ukur baju di badan sendiri... hehe. zaman sekarang, tak boleh dah malas malas. harapkan membodek saja, sia sia je. harini senang, hari esok.. belum tentu

August 15, 2014 at 12:14 AM

Pokok pangkal, kena tahu kemampuan diri. Kalau naik atas sebab bodek je, memang boleh buat org lain nyampah. haha

August 16, 2014 at 2:45 PM

kalo naik pgkat sbb pndai membodek kaki kipas memg akak xrespek

Post a Comment

Disable right click

Kira Visitor

Lazada Malaysia